Κυριακή, 24 Σεπτεμβρίου 2017

Έχω υψηλή Χοληστερίνη

   Η χοληστερίνη αποτελεί ένα ξεχωριστό και τεράστιο κομμάτι στην διατροφική καθημερινότητα του Έλληνα. Η εικόνα που έχουμε για τη χώρα μας δεν είναι καθόλου καλή καθώς 2 εκατομμύρια Έλληνες έχουν υψηλή κακή χοληστερίνη με τους μισούς να μην το γνωρίζουν. Απ αυτούς που λαμβάνουν θεραπεία το 80-85% βρίσκεται εκτός στόχων. Ο πρόεδρος της ελληνικής εταιρείας Αθηροσκλήρωσης λέει ότι η υψηλότερη τιμή ολικής χοληστερίνης, που πρέπει να έχουν οι υγιείς ενήλικες, δεν θα πρέπει να είναι πάνω από 160mgr/dl. Η τιμή της LDL χοληστερίνης δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 115mgr/dl. H υψηλή LDL χοληστερίνη ευθύνεται για δημιουργία αθηρωματικών πλακών στα τοιχώματα των αγγείων που εμποδίζουν την ομαλή ροή αίματος στη καρδιά, στον εγκέφαλο και σε άλλα όργανα. Στα χρόνια της κρίσης 1 στους 6 Έλληνες διακόπτει την αγωγή του για οικονομικούς λόγους. Ενώ τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι περιβαλλοντοί λόγοι αλλά και οι ρύποι ότι επιβαρύνουν σημαντικά την καλή καρδιοαγγειακή λειτουργία.
Τροφές που ρίχνουν την χοληστερίνη
   Το πλιγούρι περιέχει διαλυτές φυτικές ίνες, οι οποίες μειώνουν την "κακή" χοληστερόλη (λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας - LDL). Οι διαλυτές φυτικές ίνες βρίσκονται επίσης σε τροφές όπως τα φασόλια, τα μήλα, τα αχλάδια, τα δαμάσκηνα και το κριθάρι. Οι διαλυτές φυτικές ίνες μπορούν να μειώσουν την απορρόφηση της χοληστερόλης στο αίμα σας. Τα ψάρια επίσης είναι μια διατροφική ομάδα που συμβάλλει δραστικά στη μέιωση της κακής χοληστερίνης. Ψάρια όπως σκουμπρί, πέστροφα, ρέγγα, σαρδέλες, σολομός έχουν υψηλά επίπεδα Ω3 λιπαρών οξέων που λειτουργούν αντιυπερτασικά και αντιθρομβωτικά για τον οργανισμό. Καρύδια, αμύγδαλα και ξηρού καρποί δρουν θεραπευτικά κατά της LDL χοληστερίνης, γιατί είναι τροφές πλούσιες σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. 45 γραμμάρια ξηροί καρποί την ημέρα μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Το ελαιόλαδο ρίχνει την κακή χοληστερίνη και αφήνει την καλή χοληστερίνη ανέπαφη, 2 κουταλιές της σούπας(25γρ) την ημέρα τη χοληστερίνη κάνουν πέρα. Το αλεύρι βρώμης μειώνει την κακή χοληστερίνη λόγω της υψηλής περιεκτικότητας του σε διαλυτές φυτικές ίνες. Οι διαλυτές ίνες βρώμης δεσμεύουν στο έντερο τη χοληστερίνη διατροφής και τη χοληστερίνη της χολής που εκκρίνεται στο πεπτικό σύστημα με αποτέλεσμα να μην απορροφάται στο έντερο. 5-10 γραμμάρια φυτικών ινών ρίχνουν την κακή χοληστερίνη 5%. Η πρωτείνη σόγιας επίσης ρίχνει την χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια αίματος. 50γραμμάρια πρωτείνης σόγιας ρίχνουν 8% την κακή χοληστερίνη.
Η καλή Χοληστερίνη
H HDL έχει την ιδιότητα να «ξεκολλάει» την LDL από το τοίχωμα των αρτηριών, να την «οδηγεί» στο συκώτι, και από εκεί να αποβάλλεται από τον οργανισμό. Συνεπώς, όσο σημαντικό είναι να διατηρούμε χαμηλά τα επίπεδα της «κακής» χοληστερίνης στον οργανισμό μας, εξίσου σημαντικό είναι να φροντίζουμε ώστε να είναι υψηλά τα επίπεδα της «καλής» χοληστερίνης, της HDL. H σημασία της HDL αποδεικνύεται και στατιστικά, αφού σε έρευνα του 1994, η οποία δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «The Lancet», αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι αύξηση της HDL κατά 10% συνδέεται με ελάττωση της θνησιμότητας από στεφανιαία νόσο κατά 17%. Τρόποι αύξησης καλής χοληστερίνης:
Άσκηση
Διακοπή καπνίσματος
Διατροφή πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά
Πιείτε ένα ποτήρι κρασί και 1 ποτήρι μαύρη μπίρα
 Τροφές που μπορούμε να τρώμε
•Ψωμί, παξιμάδια και φρυγανιές ολικής άλεσης
•Kαστανό ρύζι, όσπρια
•Mαύρα ζυμαρικά
•Aποβουτυρωμένο γάλα, άπαχο γιαούρτι, τυρί χαμηλό σε λιπαρά
•Kοτόπουλο και γαλοπούλα χωρίς πέτσα
•Άπαχα κομμάτια κρέατος
•Ψάρια ψητά ή βραστά
•Φρούτα με τη φλούδα και φρέσκους χυμούς
•Λαχανικά, ωμά, βραστά ή ψητά
•Eλαιόλαδο, ταχίνι, σουσάμι
Τροφές που πρέπει να αποφεύγουμε 
 •Aρτοσκευάσματα (μπισκότα, κρουασάν, τσουρέκια)
•Πατάτες τηγανητές, πατατάκια, ποπ κορν
•Γλυκά (πάστες, τούρτες, γλυκά ταψιού, παγωτά κλπ.)
•Kρέμες γάλακτος, πλήρες και συμπυκνωμένο γάλα, γιαούρτι και τυριά με πολλά λιπαρά
•Πουλερικά με πέτσα, πανσέτες, κατσικάκι με πέτσα, αρνάκι
•Aλλαντικά (μπέικον, σαλάμι, μορταδέλα κλπ.)
•Έτοιμο φαγητό (πίτσες, τσίζμπεργκερ, καρμπονάρα κλπ.)
•Πολλά αυγά (έως 2 την εβδομάδα)
•Aυγοτάραχο
•Eντόσθια
•Bούτυρο, μαγειρικά λίπη, λιπαρές σάλτσες










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάντε το δικό σας σχόλιο! Θα χαρούμε πολύ!