Πέμπτη, 22 Ιουνίου 2017

Χορταίνεις με το παρελθόν γευόμενος το μέλλον

'Για βραδινό έχω 1 γιαούρτι αλλά ξέρω ότι θα πεινάσω, οπότε θα φάεω κάτι άλλο.' Το έχουμε ακούσει πολλές φορές και είναι απορία μας πως λειτουργεί η περιβόητη όρεξη-πείνα μιας και πριν φας αυτό που θα φας έχεις πεινάσει. Πως γίνεται αυτό; Χορταίνεις ή πεινάς με εικόνες; 'Τι πιστεύεις ότι θα σε χορτάσει;' 'Η σαλάτα ντάκο'. 'Φάε τότε σαλάτα ντάκο.' 'Ποιο είναι το αγαπημένο σου βραδινό;' 'Η σαλάτα ντάκο'. Άρα πιστεύεις ότι θα σε χορτάσει αυτό που σου αρέσει. Από την παραπάνω συζήτηση προέκυψαν 2 πολύ σημαντικά συμπεράσματα, α)Το τι θα σε χορτάσει και τι θα σε πεινάσει έχει διαμορφωθεί πριν το φας β)Αισθάνεσαι ότι θα σε χορτάσει αυτό που σου αρέσει.
Όρεξη
    Ο άνθρωπος έχει στο μυαλό του υπερεκτιμήσει μερικές έννοιες του 'πεινάω', 'χορταίνω', 'κορεσμός', 'μ' αρέσει' κτλ. Αν αναλύσουμε πολύ τις παραπάνω έννοιες θα βρούμε ότι πίσω απ' αυτές κρύβονται συνήθειες χρόνων που πολλές απ' αυτές έχουν τις ρίζες τους στην παιδική ηλικία. Συνήθειες που στην πορεία των ετών διαμόρφωσαν τις επιθυμίες και την διατροφική μας προσωπικότητα. Υπάρχει συνεπώς ένα μεγάλο πλάνο στο μυαλό μας που έρχεται και πατάει η σημερινή καθημερινότητα. Οι επιλογές που έχουμε σήμερα στην καθημερινότητα μας λίγο έρχονται να αλλάξουν τις τελικές επιλογές που θα κάνουμε στο τραπέζι μας. Για να το πούμε καλύτερα, οι επιλογές που θα έχουμε σήμερα στο τραπέζι μας στο μεγαλύτερο τους ποσοστό έχουν προαποφασιστεί. Αυτό δίνει και μια απάντηση στο που πρέπει να δοθεί η μάχη. Αυτό που σίγουρα γνωρίζουμε είναι ότι και αν πάρουμε σήμερα, ότι και αν έρθει να αντιστρέψει αυτές τις συνήθειες θα αποτύχει. Γιατί το φαγητό δεν μπορεί να διακοπεί μια και έξω όπως πολύ θα πουν ως παράδειγμα με το τσιγάρο. Το τσιγάρο, δεν είναι φαγητό. Οι διατροφικές συνήθειες δεν μπορούν να αλλάξουν ούτε 20%, τα ποσοστά αλλαγής που φαίνεται ότι μπορεί να αλλάξει ένας άνθρωπος με ασφάλεια είναι της τάξης του 5%, από εκεί και πάνω ρίσκο και πιθανότητες αποτυχίας αυξάνουν σε μεγάλο ποσοστό. Βέβαια θα μου πείτε τώρα, ο άνθρωπος πιστεύει στις μεγάλες αλλαγές, ότι μπορεί να καταφέρει τα πάντα, ότι μπορεί να κόψει τα πάντα και μπορεί να επιφέρει τις απόλυτες αλλαγές στη ζωή του, αυτά τα ακούμε κάθε μέρα και ξέρουμε πολύ καλά που θα 'δέσει το καράβι'.  Το φαγητό δεν είναι επάγγελμα, σύζυγος-σύντροφος, τσιγάρο, καφές, είναι μια άλλη ειδική τεράστια κατηγορία, με πάρα πολλά πλοκάμια και είναι ασθένεια που είναι κάθε μέρα, όλη μέρα, παρόν, δοκιμάζοντας από το πιο μικρό συναίσθημα μέχρι το πιο μεγάλο.
Πως χορταίνω;
   Αν βάζεις στο βραδινό σου το φαγητό που νομίζεις ότι θα σε χορτάσει αυτό σημαίνει ότι έχεις αποφασίσει πολύ νωρίτερα τι θα φας. Αφού δηλώνεις ώρες πριν φας ότι θα χορτάσεις ή θα πεινάσεις, με αυτά που θα φας 5-6 ώρες μετά τότε γιατί περιγράφουμε ως πείνα ένα συναίσθημα απότοκο του γεύματος που φάγαμε; Λέμε 'έφαγα δεν χόρτασα και πείνασα' και από το μεσημέρι ξέρουμε ότι το βραδινό δεν θα μας χορτάσει. Αυτό μας βάζει να σκεφτούμε ότι αν δώσουμε 1 διαιτολόγιο, από τη ματιά ξέρει ο πρωταγωνιστής με τι θα χορτάσει και τι θα πεινάσει, άρα το διαιτολόγιο και η δράση του αυτοκαταργείται. Εδώ δεν χρειάζεται παρέμβαση με τροφές και διαιτολόγια, αλλά με επιχειρήματα και δράσεις εξωδιατροφικές. Θα ήταν πολύ απλό και εύκολο για εμάς να λέμε ότι ένα χαρτάκι που θα γράφει έξυπνους συνδυασμούς τροφίμων αδυνατίζει, αλλά όλοι οι διαιτολόγοι ξέρουν καλά ότι δεν αδυνατίζει κάποιος έτσι. Τα πιο πολλά που πρέπει να γίνουν είναι εξωδιατροφικά, αλλά είναι και αυτός ένας ρόλος που κλονίζει τον κραταιό μας ρόλο, άρα αντιδημοφιλής. Αφού δεν το ζητάνε και οι πελάτες γιατί να σκεφτόμαστε τώρα τροφές, πείνες, χαζομάρες και  δίψες και να σκοτώνουμε το μυαλό μας.

Θεραπεία
Πως θεραπεύουμε τη Παχυσαρκία; Πρώτα συζητάμε με τον θεραπευόμενο και του λέμε 'η ασθένεια σου είναι αυτή και έχει αυτά τα χαρακτηριστικά, μπροστά μας υπάρχουν 3δρόμοι και είναι αυτοί, στη δική σου περίπτωση πρέπει να ακολουθήσουμε αυτό τον δρόμο που έχει αυτούς τους κανόνες και αυτές τις υποχρεώσεις, θες ή να το αφήσουμε;. Αν αποφασίσεις να ξεκινήσεις στο δρόμο μας θα υπάρξουν αυτές οι δυσκολίες και για να χάσεις βάρος θα πρέπει να κάνουμε αυτό, η επιλογή δική σου'. Το γεγονός να λάβουμε υπόψιν μας ότι ο θεραπευόμενος είναι 'ταλέντο' δεν αλλάζει πουθενά στο τι πορεία πρέπει να ακολουθηθεί. Τα αγκάθια θα τα συναντήσουμε σίγουρα, το μόνο που θα αλλάξει με το 'ταλέντο' είναι αν το πρόβλημα θα παρουσιαστεί νωρίτερα ή αργότερα. Ο θεραπευόμενος πάντα νομίζει ότι είναι μια εξαίρεση, που δεν είναι και αυτό το κομμάτι πρέπει να διευκρινιστεί. Πρέπει να σταθούμε πολύ στο κομμάτι αλλαγής συνηθειών που είναι το μεγαλύτερο, το δυσκολότερο και το πιο εξειδικευμένο. Έχει γίνει πολύς λόγος για τη συμπεριφορά και πως αλλάζουν οι συνήθειες, η δική μας γνώμη και τακτική λαμβάνει έναν σημαντικό παράγοντα και πάνω σε αυτό χαράσσεται η θεραπευτική γραμμή. Οι συνήθειες δεν θα αλλάξουν και θα πατήσουμε πάνω εκεί για να προτείνουμε στον θεραπευόμενο να αλλάξει αυτός ότι εμείς θα του προτείνουμε, αλλά με ένα διαφορετικό τρόπο. Θα τον βάλουμε να διαλέξει τι βάρος θέλει να χάσει και τι αλλαγές θέλει να κάνει καθιστώντας αυτόν αντικείμενο των επιλογών του, εμείς απλά θα του λέμε κάθε φορά, αν ακολουθήσει αυτό το δρόμο, τι θα συναντήσει και πόσο θα χάσει. Αυτός που έχει τον πρώτο λόγο είναι ο θεραπευόμενος που πρέπει να γίνει μέρος της λύσης του προβλήματος του. Έτσι θα αποκτήσει την σωστή εικόνα των λαθών και κυρίως εικόνα των αποτελεσμάτων των λαθών του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάντε το δικό σας σχόλιο! Θα χαρούμε πολύ!