Δευτέρα, 17 Απριλίου 2017

Γιατί τρώμε μεγάλο βραδινό;

Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στις θεραπείες μείωσης βάρους είναι η κακή κατανομή των γευμάτων μέσα στη μέρα. Είναι βασικό να φτιάξουμε ένα σωστό σκελετό γευμάτων  γιατί αυτός είναι ο βασικός μπούσουλας ρύθμισης της μεταβολικής δραστηριότητας.
Ένα μεγάλο πρόβλημα στη ρύθμιση του μεταβολισμού είναι ότι τα γεύματα δεν έχουν σωστή δομή. Σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει πρωινό γεύμα και πάμε κατευθείαν σε ένα μεγάλο γεύμα στις 17:00 - 18:00 και άλλο ένα μεγάλο γεύμα στις 22:00. Απουσιάζουν πλήρως τα ενδιάμεσα γεύματα και το πρωινό. Έτσι η πείνα αποκτά μέσα στην ημέρα μια ορμή που για να ηρεμήσει πρέπει να 'σκάσουμε' στο φαί. Όταν σε όλη την ημέρα πεινάς και δεν έχεις φάει τίποτα προφανώς το φαγητό αντιμετωπίζεται ως λεία και όχι ως φαγητό. Αυτό είναι απ' τα βασικά πράγματα που πρέπει να αλλάξουν στη διατροφή ενός ανθρώπου που επιθυμεί να χάσει κιλά. Ένα άλλο πολύ σοβαρό που πρέπει να αλλάξει είναι η μεταφορά ποσότητας τροφής από το απόγευμα και μετά, στο απόγευμα και πριν. Ότι ο Έλληνας τρώει περισσότερο φαγητό από το απόγευμα και μετά είναι γεγονός και είναι απ' τα βασικά που πρέπει να αλλάξουν σε ένα πρόγραμμα. Αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο μιας και ο τρόπος ζωής αυτός είναι άρρηκτα ραμμένος με την καθημερινότητα του πρωταγωνιστή.
Ρύθμιση Γευμάτων
Το πρώτο πράγμα που προτείνουμε στον πρωταγωνιστή είναι να λαμβάνει πρωινό γεύμα, πράγμα που είναι ευκολότερο απ' το να τρώει λιγότερο φαγητό απ' το απόγευμα και πίσω. Ο βασικός μας στόχος είναι να τρώει περισσότερα γεύματα με λιγότερα μεγάλα γεύματα(μεσημεριανό, βραδινό). Ακούγεται εύκολο αλλά είναι παρα πολύ δύσκολο να επιτευχθεί μιας και το μεγαλύτερο πρόβλημα της θεραπείας είναι τα απλά, καθημερινά, φαινομενικά μικρά τέτοια προβλήματα. Στην αρχή της θεραπείας ο θεραπευόμενος καταφέρνει για λίγες εβδομάδες να τρώει 2-3 γεύματα πριν το μεγάλο γεύμα της ημέρας, με ένα γεύμα το απόγευμα και άλλο ένα γεύμα το οποίο είναι μικρότερο, το βράδι. Ο βασικός στόχος δείχνει να έχει επιτευχθεί, λιγότερη ποσότητα τροφής το βράδι, περισσότερη την ημέρα. Δεν έχει διαρκεια όμως αυτό μιας και η αλλαγή κρατάει 4-5εβδομάδες, ο πρωταγωνιστής μας αργά και σταθερά κόβει τα ενδιάμεσα γεύματα και αρχίζει την μεγάλη μάχη. Ποια μάχη; Του μεγάλου βραδινού. Αυτή είναι η μεγαλύτερη μάχη στις δίαιτες, το πρωινό αλλάζει, το βραδινό όχι. Εδώ παρατηρούμε και το εξής ψυχολογικό φαινόμενο, ο πρωταγωνιστής ενώ για εβδομάδες τρώει ένα μεγάλο βραδινό παραμένει να πιστεύει ότι ελέγχει την κατάσταση και ότι όποτε το πάρει απόφαση μπορεί να τρώει πιο μικρό βραδινό. Αυτό βέβαια δεν συμβαίνει ποτέ μιας και είναι μόνο αίσθηση και όχι πραγματικότητα και ετσι θα τελειώσει και η θεραπεία του, με την αίσθηση ότι ελέγχει την κατάσταση αλλά δεν αδυνατίζει.
Γιατί τρώει μεγάλο βραδινό; 
   Η απάντηση είναι δύσκολη αλλά είναι λίγο κοινωνικό φαινόμενο μιας και στο μεγάλο βραδινό προσπαθεί ο Έλληνας να φυτέψει μια βαλβίδα αποσυμπίεσης από μια πιεστική καθημερινότητα. Το ετήσιο πρόγραμμα του κινείται στο δίπολο δουλειά-γιορτές-δουλειά-γιορτές, ένα πρόγραμμα γεμάτο από βουνά και πεδιάδες που φαίνεται ότι έχει αντίκτυπο στην καθημερινότητα του πρωταγωνιστή. Το πρόγραμμα αυτό διαμορφώνει και ανάλογα τον συναισθηματισμό, έναν ημερολογιακό συναισθηματισμό, που διαμορφώνεται ανάλογα με το πότε είναι η γιορτή-αργία(αποσυμπίεση). Φυσικά όσο πιο πολύ αργεί η γιορτή τόσο μεγαλύτερη πίεση συσσωρεύεται και το βραδινό προσφέρει αυτή την mini-αποσυμπίεση. Κανείς δεν θα αισθανόταν καμία ανάγκη να φάει μεγάλο βραδινό αν δεν αισθανόταν ότι η μέρα του κουβαλάει μια πίεση που με κάποιο τρόπο πρέπει να φύγει. Το βραδινό λειτουργεί ως μικρό ανάχωμα μεταξύ των ημερολογιακών αργιών και των μεγάλων αναμονών. Η ημέρα είναι μια μικρογραφία του διαστήματος μεταξύ 2 αργιών. Ο πρωταγωνιστής όπως παίρνει ποσότητες τροφής από την καθημερινότητα και την μεταφέρει στις αργίες έτσι μεταφέρει ποσότητα από τα άλλα γεύματα της ημέρας σε ένα, υπακούοντας σε ένα συγκεντρωτισμό που σκοπό έχει την μείωση της πίεσης. Παίρνοντας από το βραδινό την αποσυμπίεση πρέπει να την μεταφέρουμε κάπου αλλού μέσα στην ημέρα αλλά αυτό είναι δύσκολο γιατί πάλι θα έρθουμε κόντρα με τις συνήθειες. Είναι σαν να παίρνουμε την ευτυχία από το βραδινό και να την πάμε στο πρωινό. Η τροφή μεταφέρεται, το συναίσθημα; Το βραδινό έχει πολύ βαθιές ρίζες που το βάθος τους είναι αδύνατον να δούμε. Αυτό απαιτεί πολύ δουλειά, πολύ υπομονή και πολύ χρόνο από τον πρωταγωνιστή. Είναι έτοιμος; Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα φαινόμενο που  μυστικά και ήσυχα έχει βάλει γερές βάσεις στο βάρος, στην υγεία, στη ζωή, στην ευτυχία και στη καθημερινότητα του Έλληνα. Πρέπει να δράσουμε γρήγορα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάντε το δικό σας σχόλιο! Θα χαρούμε πολύ!