Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2017

Πόσο αδυνάτισμα είναι 1 μερίδα φαγητού;

   Το σημερινό μας άρθρο θα κάνει ανάλυση στη σκέψη του ανθρώπου που θέλει να χάσει κιλά. Θα αναλύσουμε αυτό που ονομάζουμε 'ποσότητα φαγητού' και θα το κάνουμε από την πλευρά θεραπευόμενου.
Πως αντιλαμβάνεται τις ποσότητες του φαγητού, πως αυτό που εμείς λέμε 'συνιστώμενες ποσότητες' διαμορφώνονται στο χρόνο, πως ένα διαιτολόγιο με τροφές γίνεται πράξη και ποια η πορεία του στο χρόνο.
Μερίδα φαγητού
   Πολλές φορές ειδικός και θεραπευόμενος βρίσκονται στο δίλλημα 'μερίδες ή ζυγαριά', δηλαδή να αναφέρεται στο διαιτολόγιο ακριβής ποσότητα ή να ορίζουμε στο περίπου μια ποσότητα φαγητού; Θα εξηγήσουμε πιο κάτω γιατί δεν παίζει σχεδόν καθόλου ρόλο στο αδυνάτισμα αυτό, αλλά προς στιγμήν θα εξηγήσουμε πως συμπεριφέρεται ο θεραπευόμενος όταν ο ειδικός του λέει ότι μπορεί μια εκ των ημερών της εβδομάδας να λάβει 1 μερίδα κοτόπουλο. Το πως αντιλαμβάνεται τη λέξη 'μερίδα' ο θεραπευόμενος μπορούμε να το χωρίσουμε σε 3 περιόδους  α)η περίοδος έναρξης της δίαιτας κατά την οποία το 'μερίδα' το αντιλαμβάνεται ως αρκετά λιγότερο απ' ότι προ-δίαιτας, πολλές φορές οι ποσότητες είναι τρομερά μικρές ίσως και οι μισές απ' αυτές που συνήθως πρέπει β)περίοδος μετά την 4η εβδομάδα που οι ποσότητες αυτού που ονομάζουμε 'μερίδα' αυξάνουν σιγά σιγά , οι ποσότητες με την περίοδο Α μπορεί να είναι και 40% πάνω γ)η περίοδος μετά τον τρίτο μήνα δίαιτας, εμείς συνεχίζουμε και γράφουμε 'μερίδα' στο διαιτολόγιο μας αλλά ο θεραπευόμενος έχει αυξήσει μπορεί και 100% τις ποσότητες του φαγητού σε σχέση με την αρχή. Άρα το πως αντιλαμβάνεται την μερίδα του φαγητού ο θεραπευόμενος είναι ένα καθαρά υποκειμενικό μέγεθος που ανάλογα σε ποιο χρονικό σημείο είναι την αντιλαμβάνεται διαφορετικά.
Ποσότητες και αδυνάτισμα
  Παρατηρείται και κάτι άλλο ενδιαφέρον και αξιοσημείωτο στο αδυνάτισμα μεταξύ των εβδομάδων. Χωρίζεται σε περιόδους και αυτό επίσης, α)την πρώτη περίοδο και στην αρχή του αδυνατίσματος την εβδομάδα που ζυγίζεται ο θεραπευόμενος και βλέπει θετικό αποτέλεσμα έχει την τάση να μειώνει ελαφρώς και άλλο τις ποσότητες προσπαθώντας να ενισχύσει και άλλο το αδυνάτισμα στην επόμενη β)Μετά την 6η εβδομάδα όμως το σκηνικό αλλάζει και θα λέγαμε δρα περισσότερο εξισσοροπιστικά, δηλαδή αν την μία εβδομάδα έχει χάσει παραπάνω απ' όσο περίμενε, την επόμενη θα ξεφύγει λίγο περισσότερο, αν έχει χάσει λιγότερο θα γίνει λίγο πιο προσεκτικός γ)σε αυτή τη χρονική φάση(μετά το 3ο μήνα) συμβαίνει το εξής, αν χάσει περισσότερο κάποια εβδομάδα, προσέχει λιγότερο την επόμενη αλλά όταν δεν έχει χάσει ικανοποιητικά ή καθόλου δεν μπορεί να ανεβάσει την απόδοση του. Παύει πια να δρα εξισσοροπητικά ο οργανισμός του και κάπου εδώ αρχίζει να μυρίζει η έξοδος ή σταματά απλά να αδυνατίζει.
Συμπέρασμα
 Ο άνθρωπος δεν κινείται βάση θερμίδων και ποσοτήτων αλλά ενός εσωτερικού μηχανισμού που υπακούει σε μηχανισμούς άγνωστους σε εμάς. Ότι και αν γράψουμε οι διαιτολόγοι, όσο άριστο και καλοσχεδιασμένο διαιτολόγιο και αν σχεδιάσουμε, όσο καλοζυγισμένες τροφές και αν προσθέσουμε οι μηχανισμοί που κυριαρχούν δεν λαμβάνουν υπόψιν τους αυτά. Γι' αυτό και υποστηρίζουμε ότι στο αδυνάτισμα το διαιτολόγιο σχεδόν δεν παίζει κανένα ρόλο, ειδικά μετά την 8η εβδομάδα. Είναι τόσο ρευστά και τόσο άμεσα τα συναισθήματα που παράγονται που όλα είναι στον αέρα και μπορούν πολλά πράγματα να αλλάξουν. Γεγονός πάντως είναι και εμείς ως ειδικοί απ' αυτή την σταθερά ξεκινάμε ότι ο άνθρωπος δεν κινείται βάσει 'τι διαιτολόγιο θα πάρω' αλλά 'θα ακολουθήσω μια γραμμή θεραπείας που σκοπό έχει να ισορροπήσει μεταξύ προ-δίαιτας επιλογές, δίαιτας επιλογές, πόσο έχασα, προσωπικότητα ειδικού, πίεση που ασκείται κατά την θεραπεία'. Αυτά όλα είναι το κοκτέιλ που διαμορφώνουν τη συμπεριφορά του θεραπευόμενου στο αδυνάτισμα και είναι πλήρως ανεξάρτητα από το διαιτολόγιο.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάντε το δικό σας σχόλιο! Θα χαρούμε πολύ!