Τρίτη, 11 Οκτωβρίου 2016

Η Βιταμίνη Β12

Η βιταμίνη Β12(κοβαλαμίνες) αντιπροσωπεύει μια ομάδα από ουσίες που καλούνται κορρινοειδή λόγω του κορρινικού τους πυρήνα.

Πηγές : Οι μόνες πηγές της Β12 για τον άνθρωπο είναι τα ζωικά προϊόντα, των οποίων οι κοβαλαμίνες προέρχονται από τους μικροοργανισμούς. Όλη η Β12 παράγεται από τους μικροοργανισμούς. Κάθε μόριο Β12 που βρίσκεται που βρίσκεται σε φυτικά τρόφιμα βρίσκεται από επιμόλυνση από τους μικροοργανισμούς του εδάφους ή στην περίπτωση των οσπρίων στη παρουσία από αζωτοβακτήρια στις ρίζες των φυτών. Οι καλύτερες πηγές κοβαλαμίνης είναι το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, τα οστρακοειδή και τα αυγά (κρόκος). Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προιόντα όπως το τυρί και το γιαούρτι περιέχουν μικρότερες ποσότητες Β12. Η κυανοκοβαλαμίνη βρίσκεται σε αρκετές τροφές καθώς και στον καπνό και μαζί με την υδροξυκοβαλαμίνη δίνονται σε συμπληρώματα βιταμινών. Η βιοδιαθεσιμότητα της Β12 μπορεί να μειωθεί από την Βιταμίνη C. Η βιταμίνη C σε δόσεις των 500mgr και περισσότερο, που λαμβάνονται μαζί με το γεύμα ή 1 ώρα μετά μπορεί να μειώσει τη βιοδιαθεσιμότητα της B12 ακόμη και να την καταστρέψει. Αν βάλουμε σε 1 ποτήρι 200mgr βιτ C, 25μgr Β12, 400μgr φυλλικού οξέος και 15mgr σιδήρου για 30λεπτά σε γαστρικό χυμό (περιβάλλον στομάχου- PH 5) έχει ως αποτέλεσμα την σημαντική καταστροφή της Β12.
Διαιτητικές προσλήψεις και Συνιστώμενες Ποσότητες
Ακριβής μέτρηση του μεγέθους των αποθεμάτων δεν έχει προσδιορισθεί ακόμη. Παρ' όλα αυτά 1 μgr/ημέρα είναι επαρκές για τα υγιή άτομα. Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα έχει ορισθεί το 1980 και είναι 3μgr / ημέρα. Τα 2 μgr/ημέρα έχουν ορισθεί από το 1989 ως οι συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες B12. Σήμερα για ενήλικες άνω των 19ετών έχει ορισθεί ως 2,4μgr/ημέρα η ασφαλής πρόσληψη, με αύξηση 0,4μgr κατά την περίοδο της γαλουχίας και της εγκυμοσύνης. Άτομα ηλικίας άνω των 51 ετών συνιστώνται συμπληρώματα Β12 ή τροφές εμπλουτισμένες με Β12, γιατί το 10-30% των ηλικιωμένων ατόμων δεν απορροφά επαρκώς τη βιταμίνη. Περιπτώσεις έλλειψης Β12  παρατηρούνται σε περιπτώσεις μειωμένης απορρόφησης Β12 και όχι μειωμένης πρόσληψης. Μια αυστηρά χορτοφαγική δίαιτα μπορεί να παρουσιάσει έλλειψη Β12 αλλά 20-30χρόνια μετά.
Αναιμίες και Β12
Έλλειψη Β12 εκδηλώνεται σταδιακά. Αρχικά μειώνονται οι συγκεντρώσεις στον ορό, έπειτα μειώνεται η συγκέντρωση στα κύτταρα και έπειτα παρατηρείται μείωση της σύνθεσης DNA και αυξημένες συγκεντρώσεις ομοκυστείνης και στο τέλος αναιμία. Η έλλειψη Β12 και φυλλικού οξέος οδηγεί σε μεγαλοβλαστική αναιμία. Η μεγαλοβλαστική αναιμία όμως μπορεί να θεραπευθεί με μεγάλες δόσεις φυλλικού οξέος αλλά η νευροπάθεια που μπορεί να παρατηρηθεί από έλλειψη Β12 δεν θεραπεύεται με φυλλικό οξύ. Αυτή η νευροπάθεια μπορεί να περιοριστεί με αυξημένες δόσεις μεθειονίνης και Β12. Οι πληθυσμιακές ομάδες που εμφανίζεται συχνότερα η έλλειψη Β12 είναι οι ηλικιωμένοι, οι αλκοολικοί και ασθενείς με γαστρεκτομή. Άλλες πληθυσμιακές ομα΄δες που μπορούν να παρουσιάσουν έλλειψη είναι οι ασθενείς με καταστροφή του γαστρικού βλεννογόνου, χειρουργική επέμβαση στο έντερο, εκτομή ειλεού, σύνδρομο Zollinger-Ellison.


     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάντε το δικό σας σχόλιο! Θα χαρούμε πολύ!