Τρίτη, 16 Απριλίου 2013

Λίγες Θερμίδες, πολύ αδυνάτισμα;



   Γεια σας. Όσο πιο λίγο τρώτε, τόσο πιο πολύ θα αδυνατίσετε; Οι υποθερμιδικές διατροφές όσο λιγότερη ενέργεια έχουν, τόσο πιο μεγάλα αποτελέσματα προσφέρουν; Πολλοί πελάτες ζητούν από τους ειδικούς τους, να τους δώσουν όσο το δυνατόν διατροφές με λίγες θερμίδες, γιατί έχουν στο μυαλό τους ότι όσο πιο λίγο τρώνε τόσο πιο γρήγορα θα αδυνατίσουν. Είναι εφικτό; Λειτουργεί το σώμα μας με αυτό το τρόπο;
  Ας θυμηθούμε δύο λέξεις που και στα προηγούμενα άρθρα μας πρωταγωνιστούν: προσαρμογή, ομοιόσταση. Οι δύο λέξεις, μας θυμίζουν ότι το σώμα μας σε οποιεσδήποτε συνθήκες βρεθεί θα προσπαθήσει να προσαρμοστεί, όποιες και αν είναι αυτές οι συνθήκες. Αυτό λαμβάνει χώρα και σε συνθήκες αδυνατίσματος. Τι εννοούμε; Πολλές φορές οι πελάτες, μας ζητούν να τους δώσουμε κάτι για να αδυνατίσουν γρήγορα ή αν τους έχουμε δώσει το πρόγραμμα τους μας ζητούν να μειώσουμε όσο μπορούμε τις περιβόητες θερμίδες για να αδυνατίσουν γρηγορότερα. Σαν σκέψη ακούγεται σωστή, αλλά έτσι λειτουργεί το σώμα μας; Η απάντηση είναι όχι, δεν λειτουργεί έτσι. Θα πρέπει να ξεχάσετε λοιπόν τη σκέψη ότι Σάββατο τρώω ότι να 'ναι και Δευτέρα δεν τρώω τίποτα. Είναι αναποτελεσματικό. Γιατί το σώμα μας για να μας προσφέρει, το λίπος που του περισσεύει, πρέπει να επικρατούν συνθήκες ηρεμίας και ισορροπίας. Γιατί παίρνετε βάρος; Μα γιατί τρώτε παραπάνω απ' αυτό που ο οργανισμός χρειάζεται και το υπόλοιπο το αποθηκεύει σε λίπος. Πως μπορείτε να μειώσετε το βάρος σας; Αντιστρέφοντας τη διαδικασία.

  Λαμβάνεται από το διατροφολόγο σας ένα πρόγραμμα της τάξης των 1600 θερμίδων και εσείς του ζητάτε να ρίξει την ποσότητα των θερμίδων γιατί επιθυμείτε να αδυνατίσετε γρηγορότερα. Ο διατροφολόγος σας επιμένει ότι το αδυνάτισμα δεν είναι μόνο θέμα θερμίδων και επιμένει ότι μειώνοντας την ενέργεια που λαμβάνεται δεν θα καταφέρετε τίποτε γρηγορότερο απ' αυτό που ελπίζετε. Ο πρωταγωνιστής επιμένει ότι πρέπει να τρώει όσο το δυνατόν λιγότερο γιατί είναι πολλά τα κιλά του. Ας εξετάσουμε λοιπόν το πιθανό σενάριο α)ακολουθείτε το διαιτολόγιο των 1600 θερμίδων και β)ακολουθείτε ακραία διατροφή 800 θερμίδων την ημέρα. Το αρχικό βάρος του πρωταγωνιστή είναι 100 κιλά, σενάριο α)1η εβδομάδα: 98 κιλά, 2η : 96.4 κιλά, 3η: 95.2 κιλά, 4η: 94.3 κιλά, σενάριο β) 1η εβδομάδα : 97 κιλά, 2η : 96.0 κιλά, 3η : 95.5 κιλά, 4η : 95.5 κιλά. Το συμπέρασμα στο παραπάνω παράδειγμα είναι ότι είναι μύθος ότι με τις λίγες θερμίδες χάνεις περισσότερο βάρος. Σε βάθος χρόνου και αν παρουσιάζαμε μια καμπύλη έξι μηνών θα βλέπαμε ότι ο πρωταγωνιστής εφαρμόζοντας την πληρέστερη διατροφή έχει σημαντικά περισσότερη ευεξία, χαμηλότερο βάρος, διάθεση για περαιτέρω μείωση του βάρους ενώ η ολιγοθερμιδική διατροφή κουράζει, από τις πρώτες εβδομάδες κιόλας τον πρωταγωνιστή, αποτέλεσμα το οποίο είναι 'φούσκα' καθώς μετά από λίγες ημέρες μη προσοχής επανέρχεται το χαμένο βάρος, αν δε, συνέχιζε αυτού του είδους τη διατροφή το διάγραμμα θα μας έδειχνε ότι μετά από τους 2 μήνες το βάρος εμφανίζει τάσεις σταθεροποίησης, όσο λιγότερο και αν τρώει ο πρωταγωνιστής.

  Ισχύει λοιπόν η πρόταση του πρωταγωνιστή 'βάλε μου λιγότερες θερμίδες μπορώ να το κάνω;' Αυτό που θα συμβεί στον πρωταγωνιστή τρώγοντας λιγότερο και λιγότερο είναι απλά δεν θα χάνει μετά την 6η ή 7η εβδομάδα άλλο βάρος. Το βάρος του θα σταθεροποιηθεί, ο πρωταγωνιστής θα αρχίσει να σκέφτεται μήπως πρέπει να τρώει ακόμη πιο λίγο και θα οδηγηθεί σε ένα φαύλο κύκλο 'να κυνηγάει την ουρά του', με στόχο τι; Να δει στην ζυγαριά χαμηλότερη μέτρηση. Πράγμα που με το παράδειγμα μας αποκλείσαμε να συμβεί. Γιατί το βάρος όσο πιο λίγο τρώμε, τόση περισσότερη τάση σταθεροποίησης εμφανίζει ;  Μα γιατί όπως είπαμε στην αρχή ο οργανισμός μας λειτουργεί ομοιοστατικά. Όσο πιο λίγο τρώμε, τόσο μειώνει το σώμα μας τις ανάγκες του. Μειώνονται οι χτύποι της καρδιάς, μειώνεται η θερμοκρασία μας, αδυνατίζουν τα μαλλιά, ελαττώνεται ή διακόπτεται η έμμηνος ρύση και άλλες λειτουργίες που επιτελούνται στο σώμα μας επιβραδύνονται γιατί η ποσότητα ενέργειας που μπαίνει είναι λιγότερη. Όσο λιγότερη ενέργεια τόσο περισσότερη επιβράδυνση. Το ξαναλέμε για να είναι σαφή, επιβράδυνση και όχι αδυνάτισμα, γιατί σε κατάσταση κινδύνου ο οργανισμός δεν μας δίνει την περίσσια λίπους που έχει αποθηκεύσει. Γιατί ζητάει ο πρωταγωνιστής να τρώει λιγότερο; Η απάντηση είναι γραμμένη και σε προηγούμενα άρθρα μας (Στο Λυκόφως της δίαιτας) και είναι οι ενοχές.

   Στο 'βωμό' των πολλών και γρήγορων κιλών πολλά μπορούν να ειπωθούν, η πραγματικότητα διαφέρει από την εύκολη ατάκα "χάστε 5κιλά σε 1 εβδομάδα". Λίγες θερμίδες και δίαιτες της 'πείνας' σημαίνει μηδενικό αποτέλεσμα και εύκολη προσθήκη βάρους έπειτα. Σωστά σχεδιασμένη διατροφή με πληρότητα, ρεαλισμό, υπομονή και διάθεση είναι τα απαραίτητα εφόδια, χωρίς αυτά άλλη μια χαμένη ευκαιρία σας περιμένει στη γωνία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάντε το δικό σας σχόλιο! Θα χαρούμε πολύ!