Τρίτη, 12 Μαρτίου 2013

'Κόλλησε' η ζυγαριά...!





Γεια σας. 'Κολλάει' η ζυγαριά; Αν ναι για πόσο; 'Κολλάει' ο μεταβολισμός; 'Αυτή την εβδομάδα δεν έχασα βάρος'. 'Που και που κολλάει ο οργανισμός'. 'Την προηγούμενη εβδομάδα έχασα 2 κιλά και αυτή τίποτα, κόλλησε η ζυγαριά'. Είναι εύστοχα τα παραπάνω ερωτήματα;


  Στο ραντεβού σας με τον διατροφολόγο, παρατηρείται ότι αυτή την εβδομάδα δεν χάσατε βάρος και ψάχνετε να βρείτε τι κάνατε λάθος. Εφόσον το ενδεχόμενο του να μην ακολουθήσατε τις οδηγίες του ειδικού σας έχει αποκλειστεί, τι μπορεί να φταίει; Ο οργανισμός μας είναι σαν ένα μεγάλο ταμείο, όταν τα έσοδα με τα έξοδα είναι ισοσκελισμένα υπάρχει ισορροπία, συνεπώς όταν η ζυγαριά 'κολλάει', οι δαπάνες σε ενέργεια είναι ισοσκελισμένες με την πρόσληψη (τροφή). Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που κάποιος τρώει λιγότερο απ'ότι πριν και η πρόσληψη ενέργειας είναι λιγότερη από τις δαπάνες; Αδυνατίζει. Πότε δεν αδυνατίζει; Όταν πρόσληψη, με δαπάνες  είναι ισοσκελισμένες, αλλά και όταν ο οργανισμός προσαρμοστεί σε χαμηλά ποσά ενέργειας. Να το εξηγήσουμε: όταν ένας πρωταγωνιστής για 4 εβδομάδες μειώνει το βάρος του κατά ένα κιλό την εβδομάδα ο οργανισμός του αντιδρά και αντιδρά μειώνοντας τις δαπάνες του. Όσο εσείς τρώτε και λιγότερο τόσο αυτός μειώνει τις δαπάνες του, με συνέπεια όταν ισοσκελιστούν με τις θερμίδες που τρώτε, παράγεται αυτό που λέγεται ΄κόλλημα'.

  'Πότε κόλλησε η ζυγαριά σε σένα;', ρωτάει ο ένας πρωταγωνιστής τον άλλο. Οι απαντήσεις ποικίλλουν άλλος στις 4 εβδομάδες, άλλος στις 6, άλλος στις 8, το σίγουρο είναι, ότι όσο πιο λίγο τρως και όσο πιο απότομα το κάνεις αυτό, τόσο πιο γρήγορα ο οργανισμός προσαρμόζεται σε αυτό. Το 'κόλλησε' η ζυγαριά λοιπόν είναι ένα φαινόμενο προσαρμογής του οργανισμού, σε αυτό το οποίο του δίνεται. Το 'κόλλημα' συνήθως έχει βραχύ αλλά και μακρύ χαρακτήρα. Πότε έχει βραχύ;  όταν κάποιος ασκείται γιατί τεχνητά αυξάνει τις δαπάνες του οργανισμού και έτσι η ζυγαριά έχει την τάση να 'κολλάει' όλο και λιγότερο. Αλλά και όταν κάποιος έχει κάνει λίγες ή και καθόλου προσπάθειες μείωσης του βάρους γιατί ο οργανισμός δεν έχει μπει σε συνεχείς αυξομειώσεις βάρους, συνεπώς κόπωσης του οργανισμού. Όταν κάποιος επίσης ακολουθεί ένα διαιτολόγιο με πληρότητα ενέργειας και μακρο-μικρο θρεπτικών συστατικών, τρέφεται δηλαδή φυσιολογικά ελαττώνοντας ή και κόβοντας όλα εκείνα που του δημιουργούσαν πρόβλημα. Πότε το κόλλημα έχει μακρύ ή και μόνιμο χαρακτήρα; Όταν απότομα ο οργανισμός ρίχνει την ενεργειακή πρόσληψη και αυτό συμβαίνει, όταν κάποιος νομίζει ότι κόβοντας το φαγητό θα αδυνατίσει γρηγορότερα και έτσι ξυπνάει ένα πρωί και αρχίζει να τρέφεται μόνο με μαρούλι και κοτόπουλο, με αποτέλεσμα σε δύο εβδομάδες, το βάρος του να είναι μειωμένο κατά 4 κιλά και να υπολείπονται άλλα 26 κιλά που κατόπιν 'κολλήματος' παραμένουν επίμονα. Όταν κάποιες παθήσεις εμποδίζουν τον οργανισμό να λειτουργήσει σωστά (υποθυροειδισμός). Απουσία άσκησης. Φαίνεται ότι και οι πολλές αυξομειώσεις στο βάρος, μετά από αποτυχημένες προσπάθειες μείωσης του, δεν ευνοούν την επιτυχή πορεία μιας προσπάθειας.

  Λύση: όταν αποφασίζει κάποιος να μειώσει το βάρος του, να μην επιλέξει απότομες λύσεις με πολύ λίγο φαγητό, γιατί όχι μόνο δεν θα καταφέρει να μειώσει το βάρος του, αλλά θα ανοίξει την όρεξη στον οργανισμό του για περαιτέρω αποθήκευση λίπους λόγω, 'αισθήματος απειλής'. Αν επιθυμεί μόνιμα αποτελέσματα θα πρέπει να γνωρίζει ότι τα βήματα θα πρέπει να είναι προσεκτικά και σχεδιασμένα σωστά με τον ειδικό του, πάντα με το χρόνο σύμμαχο και όχι εχθρό, γιατί το πρόβλημα θα επανέρθει σφοδρότερο. Σωστά σχεδιασμένη διατροφή, με στόχο τη μείωση των ποσοστών λίπους του οργανισμού, αλλά και την κάλυψη των αναγκών του οργανισμού, για την αποφυγή παθολογικών προβλημάτων.
  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάντε το δικό σας σχόλιο! Θα χαρούμε πολύ!