Τρίτη, 10 Απριλίου 2012

Τρόπος Να Σκεφτείς: Δεν πατάω γκάζι στο μποτιλιάρισμα


  Γράφει ο Θανάσης Μακρής

Γεια σας. Γράψαμε στο προηγούμενο μας άρθρο για την αλλαγή των στερεοτύπων, τονίσαμε το ότι δεν αλλάζουν εύκολα συνήθειες ετών. Σήμερα θα προσπαθήσουμε να σας μιλήσουμε για αυτό που συμβαίνει μέσα στον πρωταγωνιστή τη στιγμή που «κάνει δίαιτα» αλλά και μετά. Εμμέσως θα δώσουμε μια απάντηση σε δύο πράγματα «γιατί ενώ κάποιος θέλει να μειώσει το βάρος του, δεν τα καταφέρνει» και «γιατί όταν καταφέρει να το μειώσει, δεν έχει διάρκεια».

  Συνήθως όταν ξεκινά κάποιος ένα πρόγραμμα μείωσης βάρους έχει...
κάποιες συγκεκριμένες συνήθειες από το παρελθόν του, αυτό μπορούμε να το ονομάσουμε ταχύτητα Α, αυτό που του ζητά ο διατροφολόγος να κάνει ας το ονομάσουμε ταχύτητα Β. Ο πελάτης-ασθενής που επισκέπτεται τον ειδικό του, αυτό που ζητά από τον ίδιο είναι να «χάσει βάρος». Αυτός που ίσως σκέφτεται πριν ξεκινήσει την προσπάθεια είναι, ο διατροφολόγος θα του δώσει ένα πρόγραμμα «διαίτης» το οποίο θα το εφαρμόσει για «λίγο» θα μειώσει το βάρος του τρώγοντας «λίγο» και θα μειώσει το βάρος του σε ποσότητα(κιλά) «πολύ». Αυτό είναι η αλήθεια που οι περισσότεροι θέλουν να ακούνε. Οι μισές αλήθειες λένε είναι ένα ψέμα. Τι γίνεται όμως όταν ξεκινά ένα πρόγραμμα διατροφής, εσωτερικά στον πελάτη-ασθενή; Αυτό που θέλει ο ειδικός να καταφέρει είναι να τον μετακινήσει από την Ταχύτητα Α στην Ταχύτητα Β με ήπιο, προσαρμοστικό, υγιές τρόπο. Δηλαδή να «πάρει»  τον πρωταγωνιστή από τις συνήθειες του παρελθόντος και να τον μετακινήσει σε νέες συνήθειες υγιέστερες. Οι νέες συνήθειες δεν είναι δυσκολότερες απλά είναι «άλλες» απ’ αυτές που έχει ήδη μάθει και εκπαιδευτεί. Ο πελάτης που έχει την Ταχύτητα Α δεν ξέρει με τι Ταχύτητα πρέπει να μπει στο πρόγραμμα και άρα επιλέγει την μεγαλύτερη ταχύτητα, είναι αυτό που διαφορετικά λέγετε ως «θέλει να αδυνατίσει σε μια μέρα, η μέθοδος μαγικό ραβδάκι, η σούπα του Χάρυ Πότερ», αυτό ζητάνε οι πελάτες μας στις περισσότερες των περιπτώσεων.

   Πρέπει απ’ την αρχή λοιπόν να γίνει γνωστό στους πελάτες-ασθενείς μας ότι υπάρχει μια συγκεκριμένη θεραπεία που πρέπει να ακολουθηθεί για να μειώσει το βάρος του. Αυτή η θεραπεία έχει συγκεκριμένη μεθοδολογία, διάρκεια αλλά και κανόνες. Όσο περισσότερη διάρκεια έχει μια θεραπεία διατροφής τόσο περισσότερο η τάση του ασθενή-πελάτη είναι να μετακινείτε από την Ταχύτητα Β στην Ταχύτητα Α. Δηλαδή να επιστρέφει στις παλιές του συνήθειες.

   Εμείς θέλουμε να σταθούμε σε ένα ιδιαίτερο γεγονός που συμβαίνει στον ασθενή-πελάτη μας και είναι δύσκολα αντιληπτό. Ξαναρχόμαστε και πάλι στο θέμα ταχύτητες γιατί έχει κεφαλαιώδη σημασία στο υγιές, καλό και μόνιμο αποτέλεσμα. Αν λοιπόν το αυτοκίνητο σας αναπτύσσει ταχύτητα 100Km και βρεθεί σε μποτιλιάρισμα αυτό που σίγουρα δεν πρέπει να κάνετε είναι να πατήσετε γκάζι. Αν λοιπόν ο πελάτης-ασθενής έχει κάποιες συγκεκριμένες συνήθειες από το παρελθόν του και επιλέξει μια λύση για να μειώσει το βάρος του η οποία τον πάει βίαια από την Ταχύτητα Α στην Ταχύτητα Β (η μέθοδος πατάω γκάζι στο μποτιλιάρισμα) απλά θα είναι κάτι που θα το κάνει για λίγο ή θα κάνει απλά διάλειμμα από τον υψηλό δείκτη στην ζυγαριά - Τετάρτη 100 κιλά, Πέμπτη 90κιλά και Παρασκευή 105 κιλά. Λύση είναι η ομαλή μετάβαση από την μία ταχύτητα στην άλλη ή διαφορετικά μειώνουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου στην ταχύτητα της κίνησης και των υπολοίπων για να μην τρακάρουμε. Ραγδαία αλλαγή ταχύτητας, ο άνθρωπος δεν μπορεί να κάνει γιατί από ένα σημείο και μετά, αρχίζουν να λειτουργούν μέσα του οι προσαρμοστικοί μηχανισμοί που τον τραβάνε βίαια στο παρελθόν (Ταχύτητα Α ή τα ‘χασε και τα ξαναπήρε). Αυτό βέβαια δε το γνωρίζει ο πελάτης-ασθενής μας και πρέπει να του επισημανθεί. Επίσης πρέπει να τονισθεί και η σημασία των λύσεων που του προτείνονται, βίαιες λύσεις-γρήγορες λύσεις δεν θα έχουν κανένα μα κανένα αποτέλεσμα, γιατί απλά δεν στοχεύουν στο πρόβλημα.

   Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι ν’ακολουθεί ένα πρόγραμμα διατροφής ο ασθενής-πελάτης μας, αγωνιώντας πότε θα σταματήσει αυτό, δεν προσαρμόζεται ποτέ σε αυτό που πραγματικά χρειάζεται το σώμα του και ξανα-αυξάνεται το βάρος στα προ-διαίτης επίπεδα. Άλλο λοιπόν το τι «θέλει» ο πελάτης μας και άλλο το «τι μπορεί να κάνει». Αυτό ο διατροφολόγος το γνωρίζει γι’ αυτό και πρέπει να αναδεικνύεται το σημείο αυτό ως εξαιρετικής σημασίας, για την επιτυχημένη έκβαση της θεραπείας. Η Ταχύτητα Β είναι διαφορετική για κάθε άνθρωπο και γι’ αυτό και το σύστημα «μια δίαιτα για όλους ή η καλύτερη δίαιτα στο τάδε περιοδικό» δεν πρόκειται να καταφέρει απολύτως τίποτα, άλλωστε αν είχε καταφέρει το σύστημα αυτό κάτι, τα αποτελέσματα του θα τα βλέπαμε, μια δίαιτα για όλους-θεραπεία για όλους.

   Η έκφραση που χρησιμοποιείται συχνά λοιπόν «τα ‘χασε και τα ξαναπήρε» δεν είναι τίποτε άλλο από ένα «crash» ταχυτήτων. Ίδιο λάθος εντοπίζεται και στην περίπτωση που ο πελάτης-ασθενής μειώνει για παράδειγμα το βάρος του κατά 25 κιλά και σταματάει κάθε επαφή με το διατροφολόγο του και με τις προηγούμενες υγιέστερες επιλογές που του είχαν προταθεί και έτσι επιστρέφει πάλι στην Ταχύτητα Α. Στην ερώτηση και τι πρέπει να κάνει μετά τη «δίαιτα»; Συντήρηση; Η απάντηση είναι απλή, πρέπει να προσαρμόσει την Ταχύτητα Β που έχει από την θεραπεία του και με λίγο από την Ταχύτητα Α και με αριθμούς: αν ένας κύριος στον τελευταίο μήνα της θεραπείας μείωσης του βάρους λάμβανε 1400Kcals ημερησίως κατά τη διάρκεια της συντήρησης του μειωμένου βάρους η ημερήσια θερμιδική πρόσληψη αυξάνεται με ήπιο μεθοδικό τρόπο από 1400-1600-1800-2000Kcals. Και στην ερώτηση σας «μα δεν θα πάρει το βάρος που έχασε»; Απάντηση: όχι, αρκεί να γίνει η μετάβαση με ήπιο, προσαρμοστικό τρόπο πάντα με τις επιστημονικές συμβουλές και όχι βίαια. «Μα έτρωγα 1400Kcals και έχανα βάρος τώρα θα τρώω 1800Kcals και δεν θα παίρνω»; Μα γι’ αυτό διαλέγουμε ειδικούς με εξειδίκευση, για εξατομικευμένες θεραπείες, είναι πολύ σημαντικό να επισημανθεί σωστά στους πελάτες-ασθενείς μας ποιος δρόμος πρέπει να ακολουθηθεί. Αυτό δεν γίνεται και γι΄ αυτό το βάρος επιστρέφει δριμύτερο. Οποιαδήποτε θεραπεία που δεν περιλαμβάνει τον παράγοντα της ταχύτητας μέσα της είναι ανθρωπίνως ανέφικτη και είναι καταδικασμένη να αποτύχει.

   Οι δίαιτες δεν απέτυχαν, απλά δεν εφαρμόστηκαν σωστά ή αν θέλετε να το πω και διαφορετικά πως ξέρετε ότι από μικροί δεν ήσασταν καλοί στα μαθηματικά αν δεν μάθατε σωστά τα μαθηματικά; Α και μην ξεχάσω… το όπλο μας στην εποχή «θέλω κάτι δραστικό» είναι η υπομονή, η επιστημονική κατάρτιση, η ενημέρωση και η επιμονή στο στόχο.

Καλό Πάσχα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάντε το δικό σας σχόλιο! Θα χαρούμε πολύ!